Besök på den röda planeten – recension

IMAX-filmen ”Den röda planeten” följer Nasa-robotarna Spirit och Opportunity på den svåra resan till Mars. Men det är scenerna på jorden som är de mest dramatiska.

I två och ett halvt år har de rullat omkring på Mars, geolog-robotarna Spirit och Opportunity. Disney planerade tidigt att göra en film i storformatet IMAX om hela deras öde på jordens avlägsna granne i universum, men de vägrade dö och tvärtemot förväntningarna fungerar de fortfarande. Så i början av 2006 hade Roving Mars premiär i USA med ett ”öppet” slut. Nu har filmen kommit till Sverige och den kommer att vara Cosmonovas huvudfilm under hösten och vintern.

Bilder
De som har följt de båda robotarnas äventyr på Mars har säkert redan sett de fascinerande bilderna av ett rödaktigt ökenlandskap. Totalt öde, bortsett från allt fler hjulspår i sanden som visar att här sker något alldeles nytt, att biosfären på grannplaneten har gjort en framstöt.

Filmen ”Den röda planeten” innehåller givetvis många av de bilder robotarna har tagit. Kamerorna på Marsytan har så pass hög upplösning att det fungerar att visa dem i storformatet IMAX. Bilderna kompletteras med animationer för närvarons skull och för att förklara vad de små geologerna har kommit fram till. Till exempel så var platsen Opportunity befinner sig på för miljarder år sedan antagligen full av sura vattenpölar.

Dramatik
Trots materialet blir aldrig någon riktig nerv på den röda planeten. Förra årets IMAX-film om månlandningarna, Magnificent Desolation, lyckades fånga atmosfären på månen på ett mer engagerande sätt. Kanske för 3D-effekterna och för att man kunde använda människor i scenerierna. Vad filmen ”Den röda planeten” är bäst på är dramatiken på jorden.

Eftersom Disney var så tidigt ute hade man IMAX-kameror vid uppskjutningsrampen när robotarna lämnade jorden. Att se och höra en Deltaraket lyfta några meter framför näsan är mycket effektfullt. Så nära kommer man inte i verkligheten! Och när vi i IMAX-format får följa med in i kontrollrummet medan den första roboten Spirit går in för landning kan man riktigt ta på spänningen. Minutrarna av väntan på signalen som visar att farkosten klarat sig är så nervösa att luften tjocknar i hela salongen. Lättnaden och jublet när signalen kommer och bilderna från Mars börjar dyka upp på skärmarna är omöjligt att inte beröras av.

Premiär 20 oktober, Cosmonova, Naturhistoriska riksmuséet i Stockholm.

Författare: Dag Kättström

Vetenskapsjournalist