”Det krävs samarbete för att nå Mars”

I veckan träffades 45 Nasa-forskare och astronauter i Kalifornien för att lyfta fram planerna på att resa till Mars. Gruppen anser att Mars håller på att drunkna i NASA:s satsning på att återvända till månen.

Positivt nog är de inte låsta i tyckande positioner. Det var inte ett sånt möte. Flera uttryckte tvärtom att de tar intryck av Nasa-chefen Griffins förklaringar till varför månen är en bra destination att träna på.

Icke desto mindre anser många i rymdsamfundet att Mars som destination för människor håller på att försvinna i fjärran i en dimma av tekniska och budgetmässigar restriktioner. En väg framåt är att starta ett samarbete med Kina.

”Vi har sett värdet av samarbete på den internationella rymdstationen. Personligen tycker jag att det vore toppen om Kina kunde engageras i de här diskussionerna”, sa Nasa-forskaren Scott Hubbard till New Scientist.

Visst har han rätt. Samarbete måste vara bättre än kapplöpning. Frågan är vems kille eller tjej som ska ta första steget på Mars. Kanske kan de enas om ett mellanting. En svensk?

12 Comments

  1. Per
    Posted 27 februari 2008 at 08:57 | Permalink

    Hmm, var det inte så att kapplöpningen gjorde att man satsade helt omöjliga resurser för att nå sitt mål? Att det politiska spelet var så viktigt att man hade gjort i princip vad som helst för att vinna? Något som inte alls är lika aktuellt idag ?
    Tråkigt att se när folk smutsar ner bloggen med sina idiotiska kommentarer. Följer din blogg med intresse, tycker den är mycket bra!
    keep up the good work!

  2. Stefan Pettersson,GBG
    Posted 28 februari 2008 at 10:14 | Permalink

    Omöjliga resurser?…det var inga omöjliga resurser,man var heller inte i princip berädd att göra vad som helst för att vinna,NASA fick kämpa mer en man anar för att få dom pengar man ville ha!Den militära kapprustningen drog större resucer.Föresten ,vem är idiot???

  3. Stefan Pettersson,GBG
    Posted 28 februari 2008 at 10:21 | Permalink

    Med mina drygt 120 böcker om rymdfart,rymdfarthistoria så vet jag nog vad jag talar om!….men igen,från många håll så är det mycket tyckande o mindre vetande,det tyckar jag gället en hel del i samhället

  4. Per
    Posted 29 februari 2008 at 08:51 | Permalink

    Gå lite längre tillbaka i bloggen så hittar du MYCKET skräpkommentarer till inläggen.
    Nu tänkte jag mest att det stod typ ”HÅLLER MED” ”NEJ” osv alléna ett par ggr i följd här ovan.

    Omöjliga, har du rätt i, är naturligtvis ett felaktigt ord då dom både erhöll pengarna och genomförde uppdragen.
    Men du kan inte säga att det INTE handlade om EXTREMA resurser??
    Ingen spottstyver direkt.

    Att sedan jämföra med kostnaden för den militära upprustningen under hela kalla kriget känns inte relevant.

    Typ som det vore lugnt för Ryssland att säga ”Nä, nu tar vi och flyger till Mars för det lär ändå inte kosta mer än återuppbyggnaden efter kriget liksom”

    Det handlade om sjukt stora resurser som NASA INTE hade fått igenom om det inte vore för det POLITISKA spelet (Att visa sig större och bättre än Sovjet).
    Lev väl!

  5. Per
    Posted 29 februari 2008 at 08:52 | Permalink

    Förresten skulle ingen bli gladare än jag om ett internationellt samarbete ledde till en marsexpedition. //per

  6. Per
    Posted 29 februari 2008 at 09:04 | Permalink

    Ska inte irritera upp mig så här på morgonen men kan inte låta bli. Är du bara sugen på att argumentera eller? Ta då och andas ett par sekunder och fundera vad i det jag säger som är felaktigt

    1. Att det kostade extremt mycket pengar att fara till månen?

    2. Att det var en del i ett stort politiskt spel där det var viktigare att nå månen av politiska själ än vetenskapliga?

    Tjena mors liksom!

  7. Stefan Pettersson
    Posted 29 februari 2008 at 14:22 | Permalink

    Känns lite konstigt att försvara månprogrammet så här långt efteråt!
    Får många vetenskapsmän så var det en möjlighet att utföra detta,det politiska brydde mans sej inte om.
    Och där satt den!,jag är ingen argumenterare,har ALDRIG förnekat att det var ett politiskt beslut att nå Månen,men vill alltid säja detta att månfärderna kostade småpotatis mot annan kapprustning(skunkworks) flygtärm för hemliga flygplan.NASA förbrukade en budget
    25,5 miljader på Apolloprojektet,
    pengar som man fick tillbaka 4 gånger om, folk tycks ha svårt att fatta att rymdprogrammet alltid har betalat sig,det är rymdfarkoster
    som försvinner ut i rymden,inte pengar…..en som är helt vaken!

  8. Stefan Pettersson,GBGE
    Posted 29 februari 2008 at 14:37 | Permalink

    Föresten..varför alltid anklaga USA
    fördetta ,Sovjet var minst lika heta att nå Månen först!…och detta eviga prat om pengar,Vietnamkriget,där försvann drygt 250 miljader (1975)

    ps:dom Sovjetiska rymdexperterna
    hade inte häller fått några pengar
    (bara 22% var civilt,allt annat
    var rent militärt.

  9. Stefan Pettersson,GBGE
    Posted 29 februari 2008 at 16:21 | Permalink

    Jag tror att vi får vänta med Mars
    tills vi har fått en bättre raketteknologi,det är bättre att satsa på Månen.

  10. Per Lundgren
    Posted 01 mars 2008 at 00:16 | Permalink

    Okej man! Nu tar vi och lägger ner stridsyxan. No hard feelings osv… :)

    Vill bara förtydliga att för min skull får man gärna flerdubbla anslagen för rymdforskning på alla fronter. Jag tycker alltså inte det är fel att det kostar mycket.

    Som du är inne lite på kan det ju också betala tillbaka sig till viss del om man satsar på rätt sorts utforskning. Det vill säga sådan som fängslar den stora massan och inte bara rymd-nerdar som undertecknad.

    Antar att det beror lite på hur man räknar huruvida det skulle betalat tillbaka sig mångfalt, men som sagt – en svunnen tid.

    Sköt om dig/er alla därute!

  11. Stefan Pettersson,GBG
    Posted 01 mars 2008 at 00:36 | Permalink

    Sköt om dej,Per!

  12. Big Flyer
    Posted 28 mars 2008 at 14:05 | Permalink

    Lyckas NASA genomföra satsningen mot månen senast år 2020 är det en stor framgång.
    Och man strävar ju efter att några år senare kunna ha en permanent bas på månen och lära sig att leva på en ”främmande planet”. Ja det kommer att bli tufft med pengarna men även Europa har ju uttalat intresse för att landa på månen. Tyvärr har inte Europa utvecklat någon egen bemannad farkost.
    En bas på månen vore ett logiskt steg efter ISS och utesluter ju inte mindre privata rymdstationer att hyra ut, under 2020-talet.
    Det kan vara tveksamt att samarbeta med en diktatur som Kina men USA, Europa, Canada, Japan, möjligen Indien, nog borde det gå få fram resurser gemensamt.
    Håller med om att spinn-off effekterna är betydande och att Apolloprojektet gav ett stort mervärde.
    Glada rymdhälsningar
    Big Flyer

Kommentera inlägget!

Din e-post publiceras aldrig. De fält där du måste skriva något har en *

*
*