Excalibur Almaz och The Economist

Den ansedda internationella tidskriften The Economist kampanjar just nu i Stockholm. Det är kul att de har valt en artikel om den framväxande kommiersiella rymdturismen att tapetsera tunnelbanan med. Jag har bara en liten invändning.

Under rubriken ”Next stop, the moon” ställer man de två firmor som vill erbjuda rundturer runt månen mot varandra. Det är en faktaspäckad, korrekt och koncentrerad artikel om Isle of Man-baserade Excalibur Almaz och amerikanska Space Adventures. Ingenting är fel och man konstaterar också att det blir tufft för Excalibur Almaz att lyckas.

Jag skulle vilja lägga till att chansen är nära noll och att The Economist därmed skjuter lite förbi målet, som för deras del måste vara att ge en fullkomligt korrekt bild av hur saker och ting ligger till. För mig som har följt den spirande industrin för kommersiell rymdfart under några år framstår Excalibur Almaz som en av de minst möjliga alternativen för den som vill uppleva rymden. Få blir gladare än jag om de skulle få igång något, men möjligheterna är försvinnande små av följande orsaker:

  1. Man följer samma spår som mängder av misslyckade projekt har gjort under de senaste 40 åren. Idén ser bra ut på papperet och man lyckas samla kapital, men underskattar svårigheterna och kostnaderna.
  2. Man använder sig av gamla ryska Almaz-farkoster. Min ryggmärgsbedömning är att de inte har kontroll på dessa i tillräckligt hög grad. Det man tjänar på att bygga på en existerande farkost tror jag att man förlorar på att försöka säkra och modernisera den tillräckligt.
  3. Man visar inga konkreta framsteg med hårdvaran, bara ord, löften, samarbetsavtal och andra papper.

Alltså. Har du 150 miljoner dollar över, lägg dem inte på Excalibur Almaz. Space Adventures har ett track record av att skicka turister, de har sålt en biljett redan och de bygger på Soyuz-teknik som är i bruk.

Fast själv skulle jag vänta på att SpaceX och Bigelow Aerospace kommer igång ordenligt. De utvecklar modern teknik från grunden och visar att de kan flyga saker. Dessutom använder de sina egna pengar i utvecklingen. Då är det lättare att satsa rätt. Samma sak med Virgin Galactic. Man har blivit försiktigare med löften, Richard Branson använder sina egna pengar och de bygger själva en ny farkost.

Författare: Dag Kättström

Vetenskapsjournalist