Högsta hoppet tänjer gränser

Med viss tillfredsställelse konstaterar jag att jippot ”Red Bull Stratos” inte bara är skrikig marknadsföring för sockrat vatten med koffein utan ett rejält projekt som kommer att lära oss mer om människans väg mot rymden.

Felix Baumgartner tänker i sommar sätta sig i en specialbyggd kapsel ”sfäriskt formad för att undvika psykisk press” och låta en heliumballong ta honom till över 36 000 meter. Däruppe lämnar han kapseln och faller fritt mot jorden. Eftersom luften är extremt tunn finns knappt något motstånd och efter 30 sekunder kommer Baumgartner att slå igenom ljudvallen.

Dräkten, kapseln, planeringen och mätutrustningen kommer enligt pressutskicket från Red Bull att ge ny kunskap till rymd och flygforskning. Exempelvis handlar det om att förbättra säkerheten för framtida piloter och passagerare i farkoster som används för rymdturism.

Hur det än blir med den saken är valet av populärvetenskapligt tilltal i RedBulls marknadsföring värd att lyfta fram som ett gott exempel på att bara för att produkten är ”tom”, så kan kulturen kring den skapa värde.

Författare: Dag Kättström

Vetenskapsjournalist