Lång väntan på gammal rymdfärja

Ny tidpunkt för uppskjutningen av rymdfärjan Discovery är satt till tisdag 26 juli. Efter alla förseningar tryter tålamodet med den gamla trotjänaren på flera håll.


UPPDATERAD: 050722

Foto: NASARymdfärjan Discoverys uppskjutning försenas gång på gång. Nästa datum är satt till 26 juli. Förseningarna är en följetong som knappast stärker rymdfärjornas aktier i makthavares och allmänhetens ögon.

Från att ha planerats till maj har datumet för uppskjutningen flyttats fram flera gånger. Det senaste problemet uppstod bara några timmar innan uppskjutning och ingenjörerna har ännu inte hittat orsaken till varför en sensor i en tank varnade för låga bränslenivåer. Nu har man utarbetat ett system som ska tillåta uppsändning även om sensorn fortsätter varna.

Enligt uppgifter i amerikansk media vill starka krafter i den amerikanska administrationen halvera antalet flygningar med rymdfärjorna före pension till endast 15. Detta skulle påverka byggandet av rymdstationen ISS.

Planerad pension är satt till 2010, men vissa tror att färjorna kommer att flyga längre – andra att de bör avvecklas tidigare. Kritikerna av Nasas dyra skyttelprogram (hittills beräknas det ha kostat 145 miljarder dollar) pekar till exempel på följande:

  • Den ursprungliga planen var att rymdfärjorna skulle ersättas på 90-talet.
  • Det skulle ta två veckor att göra en rymdfärja klar för återuppsändning – nu tar det flera månader.
  • De är för stora, för dyra, för skrytiga och anses vara ett symtom på ett NASA som styrs av maktfullkomliga administratörer och inte av visionära ingenjörer.
  • Det som kan göras med färjorna kan göras av billigare mindre enheter.
  • Programmet har försenat landsättningen av människor på Mars med tiotals år.

    Nästa generation

    Rymdskyttlarnas försvarare pekar på de 113 flygningar som hittills gjorts med ”operationen” av rymdteleskopet Hubble och byggandet av rymdstationen ISS som höjdpunkter. Eftersom rymdfärjan byggdes för att vara bemannad har man lärt sig mycket om att ta människor ut i rymden.

    Lärdomarna från Discovery, Endevour och Atlantis samt förstörda Columbia och Challenger kommer dock att användas när Nasa bygger nästa generation bemannade rymdfarkoster, med arbetsnamnet ”Crew Exploration Vehicle”.

    Dessa kommer att bygga på uppskjutningsteknologi från rymdfärjorna. Däremot tyder inget på att ”Crew Exploration Vehicle” blir något som liknar en återanvändbar fristående farkost. Istället blir det av kapseltypen som tog oss till månen eller något som kan glida tillbaka in i atmosfären som ryska Kliper-projektet.

    Författare: Dag Kättström

    Vetenskapsjournalist