Liv i rymden – på riktigt

Det är bara att konstatera att begreppet liv i rymden engagerar när man ser draget kring svd.se:s blänkare om marsianer.

Vi tar det engagemang som läsarna visar och överför detta på dagens mer handfasta nyhet inom rymdsektorn, nämligen visningen av SpaceShipTwo. Virgin Galactics rymdfarkost som ska transportera turister till rymden visades för första gången upp som en fullskalemodell.

I samband med det berättade konstruktören Burt Rutan att de planerar att bygga 15 bärflygplan och 40 rymdskyttlar. Om tolv år räknar de med att ha skeppat 100.000 människor till rymden – där kan man snacka om liv i rymden.

Så många människor kommer att sätta avtryck. På vilka sätt är svårt att säga, men man kan ju hoppas att alla dessa människors upplevelse av hur tunn atmosfären är gör att det sprids medvetenhet om vad vi gör med den. Och kanske det öppnar för de ”freaks” som satsar på rymden utan att ha nationer och opinioner i ryggen.


Modellen av SpaceShipTwo. I mitten hänger den raketdrivna skytteln. Jetplanet som lyfter skytteln har identiska kapslar där rymdturisterna får träna och även känna lite på tyngdlösheten genom så kallade parabolflygningar.

UPPDATERING 0124: De senaste dagarna har bjudit på en hel del dålig rymdjournalistik från tongivande svenska medier (popast håller räkningen). I dag misslyckas SvD igen och skriver att Virgin Galactics farkost består av ”ett huvudskepp och två bogserplan”. Eeh? Titta på bilden. DN gör det däremot mycket bra och intervjuar svenskar på plats. /

Författare: Dag Kättström

Vetenskapsjournalist