Nu närmar sig slutet för SMART

Den svenskbyggda månsonden SMART-1 har fått slut på bränsle. Det innebär att farkosten har elva månader kvar i sin omloppsbana. Sedan störtar den på månen.


Foto: ESANu närmar sig slutet för ett mycket lyckat och uppmärksammat experiment med elektriska raketmotorer. Den svenskutvecklade sonden SMART-1 har bränt ut all Xenon som varit farkostens drivmedel. Den 17 augusti 2006 beräknas SMART störta på månen.

SMART-1 har haft två huvuduppgifter. Dels att testa nytt framdrivningssätt, dels att utföra studier av månen.

Den första uppgiften tog svenska Rymdbolaget ansvar för när man utvecklade själva sonden och försåg den med den nya motorn. På endast 60 kilo bränsle och el från solceller har SMART 1 tagit sig från en omloppsbana runt jorden till månen. Resan tog över ett år. Detta ”smarta” och billiga framdrivningssätt har fått stor uppmärksamhet. ESA hoppas kunna använda erfarenheterna från SMART-projektet i framtida rymdäventyr.

Alla forskningsresultat från den andra delen av SMART-1:s uppdrag är inte färdiga. Till exempel förväntar många sig spännande upptäckter i fråga om förekomsten av vatten på månen.

SMART-1 var ESA:s första månsond. Flera andra kommer nu på rad – en japansk, en indisk, en kinesisk och amerikanska LRO, Lunar Reconnaissance Orbiter.

Rymdbolaget om SMART-1:s avstängda motor

ESA:s hemsida för hela missionen

Författare: Dag Kättström

Vetenskapsjournalist