Rymden är som damunderkläder…

…det är bara när någon är i, som det blir intressant.

Kanske inte det mest djupsinniga som sagts, men en röst ur folkdjupet, eller rättare sagt från vinnaren av 2008 års Space VidVision Contest. Det handlade om att lägga ut tre minuters video på YouTube på temat framtiden för amerikansk rymdfart. Bästa videon vann 2000 dollar ur organisationen Space Frontiers ficka.

Bra idé tycker jag. Internet öppnar upp allt mer för uttryck underifrån i motsats till etablerade mediers, byråers och myndigheters uppifrån-version av hur saker ska vara. Känns bra att de här uttrycken är så mångfasetterade. Nyfikenheten och viljan till rymdfart finns därute och kommer så småningom att omsättas däruppe. Själva tävlingen ska köras i vår igen.

Nedan vinnarfilmen, men skulle du köpa en biljett till rymden av denne man?  Kolla här för att se flera bidrag och läsa mer.

Författare: Dag Kättström

Vetenskapsjournalist