Svenska rymdföretag på offensiven

Svenska rymdföretag har bildat en arbetsgrupp för att tvinga fram mer satsningar på rymdindustrin i Sverige.


Rymdindustrin är en expansiv bransch. Tillväxten har varit 50 procent i Europa de senaste tio åren och beräknas fortsätta öka. Men i hård konkurrens gäller det att vara med.

Saab, Volvo, Ericsson och Rymdbolaget har bildat en arbetsgrupp för att tillsammans stärka svensk rymdindustri. Då handlar det framförallt om att påverka staten till att satsa. Gruppen möts två gånger i veckan.

Vad man framförallt vill är att svenska staten tydligt och samlat satsar på europeiska rymdprojekt. Då kan till exempel Volvo Aero vara mer säkra på att få fortsätta bygga motordelar till ESA-raketen Ariane.

När globaliseringen gör att Ericssons mobilkomponenter tillverkas bättre och billigare i Asien är svensk rymdindustri ett bra exempel på spjutspetstillverkning som många anser är enda sättet att klara jobb och välfärd.

Fler länder än Sverige tänker dock på detta sätt. Enligt Christer Dahlberg på Saab Aerosystems växer rymdindustrin i länder som Spanien, Holland och Danmark snabbare än i Sverige.

– Vi jobbar fram underlag för att visa för svenska staten att det är viktigt att fortsätta satsa inom rymdområdet, säger Christer Dahlberg till Sveriges Radio.

Författare: Dag Kättström

Vetenskapsjournalist